VAKSINIUS
Sønnen være tro og ære
🏳️ Flagg 🤍 Sang Overblikk

Translate

Syn på saken

VAKSINIUS
Syn på saken
Betraktninger fra et punkt
En samling med apartementalske tikt
Tilfeldig tikt Innhold Informasjon
Kontakt informasjon

Befrielse

mor og datter
i ei huske
i et tre

risling i bjørka

Bekymringsløst

sol
og smil om munn

flau vind

Bestemt ikke

jernbaneskinne
gir en

jernbanespor
gir to

jernbanesville
gir tre

skinnespikre
gir fire

jernbanearbeider
gir fem

formann
gir seks

avdelingsleder
gir sju

direktør
gir åtte

oppdragsgiver
gir ni

har jeg glemt
passasjeren

Brødet

brødet
kjeder seg

det mugner

det klager nok
til skjebnen
over at det ikke
får brukt seg

De to

synet
serverer nybakt
og ber
smaken
sanksjonere

hørselen
bare smiler

og lukten
bare ler

men de to
veksler blikk

Det er for galt

hvorfor
lager en dikt
liksom
fra satelitter

som om et dikt
var regjerende

ovenfra og ned
liksom

en går
nedover

bortover

henover

en hater
å gå oppover

og bakover

Dråpen

med skjegget og notisbloggen
spaserer jeg i vårregnet
hvor måsene flyr omkring
og fanger regndråper
og det blir
dråper
på innsiden av brilleglasset
og på kinnet
og det
er tårer

Du vet hvordan det er

når vinden
legger seg til ro
i hagen min
slik at jeg får
oppmerksomhet der jeg spaserer

er tanken min
ikke veldig
seksuell

Elva

elva tenker nok

når den kommer
til havet

at det er fint
å ikke komme til kort

Faktisk

faktisk er det
slik

at om det blir
natt
og jon blund
hviler
så må han

vekkes

Helt sikkert

når ikke jeg er inne
så går jeg ikke ut

det er helt sikkert

så å gjøre
ville tatt seg ut

Hva livet også er

jeg tenker meg
en bølgedal

og bølgen som stiger

som vokser
og hever seg

og som er hvit
på tuppen

åsatru

avskum

Hva som er godt

hva som er godt
har ingen kontrast

hva som er godt
er ingen ting

gjør ingen ting

betyr ingen ting

Intelligens

det er det
med en kaffekopp

at den blir tom

da skal man ikke
føre den til munnen

det er for dumt

man skal heller
prøve å forstå den

Jippy

elsker
elsker ikke
elsker
elsker ikke
elsker

jeg visste det

Komplisert

noen hater
det enkle og greie

ganske enkelt
fordi de ikke
tåler det

det er
utgjort

Korreksjon

hva er brille
uten styrke

hva er dikt
uten dom

hva er piken
uten smak

La oss finne fram

la oss
dekonstruere klokka

og rekonstruere

slik at tiden
blir bedre

lage en nedtelling
fra tolv til tolv

komme hjem
etter tannpussen

og ha natta
i motsatt ende

Lov

den som er ond
kan ikke gjøre godt

bak lås og slå
gjør vedkommende seg godt

det er hva
vedkommende søker

å bli passet på

Makt og myndighet

om førstepiloten
mister styringen
når andrepiloten
overtar
går det
over styr

Mann sann

gi meg en
utfordring

et stykke uro

en boks
tannpirkere

og jeg viser
tenner

Meget og bra

meget og bra
var som
kjerre og hjul

så kom de til
ei lita tue

og tua
intervenerte

da ble bra
redd

og meget
fly forbannet

Oversikt

jeg er
i overkant ryddig

jeg har permer
med innholdsfortegnelser
som er maskinskrevne
og maskinskrevne rygger
med symboler på

er det ubevisst

er det derfor

Perspektiv

hun sier
jeg er verdens dummeste mann
og når paven kommer
skal jeg være livvakten hennes

jeg sier
paven beveger seg sikkert rundt i doning
med skuddsikkert glass

flagrende gevanter

Sikkert

en ting er sikkert

og det er
at mellom
banantreet
og
bavianen
er der ingen
relasjon

det skulle bare mangle

Skremmende

det var en gang
en liten gutt

han ville leke krig

han hadde masse
løskrutt

men det ble vått

så han måtte si
pang - pang

det var teit

det likte ikke
jentene

det var barnslig

derfor
valgte han kamuflasje

han smurte seg inn
med gjørme og dritt
og praktiserte

og så
ble han kalt inn
til måltid

pang - pang

Skyen

skyen
er ikke så opptatt
av havet

egentlig

skyen er opptatt
av blåklokken

slik at
sola
elsker skyen

Solside

piken
ble litt forelsket

han var høy og slank
med
solbriller i håret

da han blunket
til henne
hoppet
hun strikk

Stemt

tåke

meg det

ved et slør av likegyldighet
gir jeg meg til kjenne

prisgitt sola og skyene
er jeg
med vind og temperatur
i håret

jeg kan rase

jeg kan hvile

men nå
vil jeg erte opp naboen

Sterk å være

epletrær
er sterke

rips
tenker så

men blåbær
og jordbær
og tyttebær
og multer

bryr seg ikke

Synsing

ser man ikke ut
mener noen
man innser noe

man må jo det

da

liksom

men man
kan ha en dårlig dag

Til god hjelp

tyngdekraften
skremmer vannet
av dusjforhenget

jeg lar det være

æres skal
som æres bør

Trist liv

når en flue
ser rundt seg
så titter
den ikke

når den renser
føttene
morer den
seg ikke

i all evighet


komme
og gå

Uro

han ville spille piano

men fikk det ikke
til

han kom ikke langt

en mangel
der var

utgangspunktet

vendepunktet

Varighet

alt
endrer seg
med årstidene

syklus

veksten endrer seg

huggormen endrer seg

elgen endrer seg

man endrer seg

ting holder stand

staten

Vegger

et bor
i ei tann

hvite vegger

hvorfor ikke

Viljeløs

en datamaskins skjerm
er som øye

en datamaskins høyttaler
er som munn

en datamaskins mikrofon
er som øre

en datamaskins skriver
er som nese

hvor er hjernen

Økologi

når jeg ikke
klipper plena mi
blir den forundret

synes det meg

og da blir den
en kløvereng
jeg kan kose meg i

jeg tenker
det har med holdning
å gjøre

Øvrighet

tre kunstige roser
i en blå glassvase

klassisk musikk

kaffe og konjakk

arv

angst

Åndeløs spenning

fritidsreise
inn i det innerste
mørkeste
dypeste

lommelykt

lommepenger

Kontakt informasjon

ADRESSE

Anders Woje Ellingsen
Rådyrveien 25 B
7082 Kattem
Norway


TELEFON

+47 905 59 772


E-POST

poet.on.view@gmail.com


WEB SITE

www.trixnix.com

Informasjon

Denne tiktsamlingen er som en fritidsreise inn i åndeløs spenning inn i det innerste, mørkeste, dypeste av sjela, og jeg kaller slike tikt apartementalske. Helst skriver jeg på form.

Mitt navn er Anders Woje Ellingsen. Jeg ble født i 1963 i Trondheim, og jeg er bosatt i Trondheim. Jeg er opprinnelig militært utdannet men er i dag uføretrygdet og erklært sinnssyk. Jeg har skrevet dikt i mange år men har ikke fått utgitt noe. Siden 2014, omtrent, har jeg publisert det jeg har skrevet på internett, på egne nettsider, men nå har jeg tatt det meste ned. Mitt verk på internett er å finne på Trixnix.com.

Alle dikt er av og ved Anders Woje Ellingsen ved det registrerte varemerket Vaksinius.
Enkeltpersonforetaket Verk A.W. Ellingsen har organisasjonsnummer 827 868 752.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar